onsdag 17 februari 2010

Skola

Waldorfpedagogiken är överlägsen som undervisningsmetod på lägre nivåer. Ett system där alla elever betraktas efter sin egen förmåga och där vars och ens egna egenskaper för just denna tidsperiod i den personliga utvecklingen lyfts fram. Vi utvecklas ju alla i olika takt, det har inte så mycket med den fysiska åldern att göra. Vad är det för fel på blandklasser, åldersfixeringen är ju ingenting som finns naturligt hos barn utan den grundas av vuxnas förhållanden till varandra. Vad som finns naturligt hos alla är lusten att lära och utvecklas, det gäller bara att väcka den sidan hos individen.
Dagens endimensionella svenska skolsystem håller på att självdö, detta kommer att ske med automatik. Anakronismer som Björklund är bara den sista dödsryckningen.
Lärdom ska lekas fram, pedagogiska Tv-spel, digitala medier blir billigare hela tiden. Samtidigt ska man nog inte underskatta den lästa bokstavens styrka för utvecklingen.
Den praktiska lösningen kommer säkert att lösas av folk inom utbildningsväsendet med nytänkande. Elevers organiserade betygsättning av sina lärare bör dock hamna i papperskorgen. Betygsättning ska utövas av behörig oberoende inspektör och inte av lättmanipulerade ungdomar.
Ett annat problem finns i den högre utbildningen och det är specialiseringen.
Tårtbiten; alla kan som specialist enbart sin del av kakan, tvärvetenskaplig utbildning saknas i de flesta vetenskaper. Det ligger ett systemfel i examensystemet.
Det märker de många som läst ett antal år, de upptäcker att de hamnat i en återvändsgränd och märker att tiden rinner iväg på ett sätt som inte motsvarade deras förväntningar. Men man måste ju läsa in sina poäng för att ta examen. Trots allt har man kommit en bra bit på väg med hjälp av högskoleprovet, den skulle kunna utvecklas till att även under studietiden bibehålla perspektivet till livet utanför campus.
Stort sett alla kriser i världen beror på att folk inte upptäcker flera aspekter av problemen.
Språket är nyckeln till hur man kan får nya synsätt och ser de olika dimensionerna i tillvaron. Helst från helt olika språkgrupper, afrikanska, latinska, asiatiska, arabiska osv
De flesta svaren på alla frågor finns idag att finna på internet, vad som kommer att bli viktigt i framtidigt är lite som att spela Jepardy, att ställa de rätta frågorna.
Dagens interaktiva system ger enorma möjligheter till nya tekniker för inlärning på ett billigt sätt på valfritt språk. De mångspråkiga kommer inom något decennium att vara de som styr världen med sin kunskap.
Dagens maktmedel, pengar, kommer att återbördas till det de ska vara, ett verktyg.
Många människor i fattigdom eller nyrika betraktar alltid pengar som ett mål. Nästa generation upplever inte detta lika traumatiskt.

Inga kommentarer: